Digitální marketing dnes hýbe světem a bez jeho implementace nedokáže přežít žádný podnikatelský subjekt. Všechno se dnes děje v online prostoru a jiných digitálních médiích, a dokonce i ty nejstarší generace v naší společnosti již upřednostňují vyhledávání zboží a služeb na internetu prostřednictvím sociálních sítí a jiných dostupných kanálů. Tento trend se dokonale přetavil i do stále více rostoucí poptávky po expertech na digitální marketing na pracovním trhu. Co přesně je to ten digitální marketing, co by měl ovládat digitální marketér a proč se tento směr vyplatí studovat?
Co je digitální marketing?
Digitální marketing má řadu oficiálních definic v závislosti na konkrétním autorovi vybrané publikace. My jej můžeme v krátkosti definovat obecně jako soubor aktivit v digitálním prostoru za účelem zvýšení atraktivity podniku, povědomí o zboží a službách a získání nových zákazníků či klientů. Pojem se často zaměňuje i s pojmy internetový marketing, web marketing či online marketing. Nejde však tak úplně o synonyma, jelikož internetový nebo online marketing využívá výhradně kanály dostupné na internetu. Pod digitální marketing můžeme snadno zařadit i jiná digitální (nikoli printová) média, jako je například televize či rádio. Tyto kanály stále tvoří výrazný podíl na distribuci obsahu mezi lidi – reklamy nevyjímaje. V neposlední řadě můžeme pod digitální marketing zařadit také aktivity reklamy distribuované přes call centra.
Výhody a nevýhody digitálního marketingu
Jako každá marketingová aktivita má i reklama v digitálním světě své nenahraditelné výhody a pár nevýhod. Mezi hlavní výhody patří rychlost implementace marketingových aktivit a možnost oslovení velkého množství potenciálních zákazníků v krátké době kdekoli na světě. Digitální marketing lze zejména v úvodu zastřešit bez výrazných investic a nabízí široké možnosti monitoringu jednotlivých aktivit, což zase umožňuje jejich postupné zlepšování na základě dosažených výsledků. Mezi nevýhody patří zejména klesající bezpečnost všech uživatelů na internetu, šikana, podvody, falešné negativní recenze, ale také obrovská rychlost a objem distribuce obsahu například na sociálních sítích, kde se můžete snadno ztratit mezi ostatními příspěvky.
Aktivity v rámci digitálního marketingu
Co je tedy úkolem digitálního marketéra? Ve světě digitálního marketingu existuje obrovské množství specializovaných profesí, počínaje komplexním managementem digitálních marketingových aktivit a konče úzkoprofilovými úkoly zaměřenými výhradně na jedno z odvětví. Mezi profese obsluhující digitální marketing společnosti tak můžeme zařadit grafiky, webdesignéry, programátory, SEO a PPC specialisty, copywritery, ideamakery, správce sociálních sítí, ale i tvůrce komplexních marketingových kampaní, audio-vizuální tvůrce, kameramany, speakery či moderátory. V oboru jsou žádáni i specialisté pro analytiku marketingových aktivit, ale také odborníci s ekonomickými dovednostmi zaměřenými právě na oblast marketingu v online světě a jiných digitálních médiích.
Digitální marketing a vysoká škola
Pro digitální marketing je bez debaty zapotřebí přirozené nadání a kreativita. Rozhodně to však nestačí k tomu, abyste prorazili v obrovské konkurenci – a to nejen na pracovním trhu, ale i přímo při výkonu povolání. Právě převaha nad konkurencí v online prostředí s využitím všech dostupných marketingových nástrojů a jejich správného načasování je alfou a omegou úspěchu každého podniku. Neexistuje jeden univerzální postup pro několik firem. Každý produkt, služba, ale také umístění společnosti v konkrétní lokalitě vyžaduje individuální přístup pro použití dostupných prostředků k oslovení správné skupiny zákazníků. Právě tyto odborné postupy se můžete naučit na vysoké škole.