Blog

Jak funguje mezinárodní obchod, jehož součástí jsme i my?

tim lidi v marketingu

Mezinárodní obchod je hybnou silou ekonomiky každého vyspělého státu. Možnost obchodovat na mezinárodním trhu dovoluje ekonomice růst a prosperovat. V zemích bez rozvinutého mezinárodního obchodu není dostatek zahraničních investic či zboží. S mezinárodním obchodem a obecně globalizací však přicházejí i mnohé minusy. Co všechno nám může mezinárodní obchod nabídnout a jak z něj vytáhnout co nejvíc?

Co je mezinárodní obchod?

Mezinárodní obchod je v jednoduchosti pohyb zboží (import a export), služeb a financí mezi různými zeměmi, obchodními společenstvími a finančními trhy. Mezinárodní obchod funguje již stovky let a první faktický rozmach zaznamenal v době kolonizace Afriky, Ameriky a Asie, což umožňovala rozvíjející se námořní doprava. Druhý velký boom zažil mezinárodní obchod v období industrializace, čemuž opět pomohly nové způsoby dopravy po pevnině – využívání železnice. Největší rozmach mezinárodního obchodu však zažíváme během posledních 50 let, čemuž výrazně dopomáhá zmíněná globalizace. V naší zemi se mezinárodní obchod nastartoval po roce 1989, kdy jsme se mohli stát součástí západního světa, a následně po vstupu do mezinárodních obchodních společenství, jakým je zejména Evropská unie.

Plusy a minusy mezinárodního obchodu

Mezinárodní obchod má nepředstavitelné množství pozitiv, která ovlivňují ekonomiku, životní úroveň lidí a další aspekty společnosti. Samozřejmě se však najdou i určitá negativa.

Mezi hlavní pozitivní dopady mezinárodního obchodu patří:

  • Větší dostupnost zboží a služeb, jejich variabilita,
  • zahraniční investice pro zvýšení zaměstnanosti v zemi,
  • investice do silniční, železniční a jiných forem dopravy pro zvýšení atraktivity země,
  • vyšší příjmy do státní kasy nejen prostřednictvím daní zahraničních firem,
  • schopnost vyrábět nebo dovážet komodity za nižší ceny.

Negativními dopady mezinárodního obchodu jsou zejména:

  • Vyšší konkurence na trhu,
  • likvidace menších domácích firem na úkor nadnárodních společností,
  • levná pracovní síla ze zahraničí a nevyžádaná migrace,
  • často nižší kvalita komodit,
  • vyšší legislativní a byrokratická zátěž.

Mezinárodní obchod a marketing

Mezinárodní obchod je nutně spojen s marketingovými aktivitami. Pokud chtějí domácí firmy konkurovat nejen na domácím, ale i na zahraničním trhu velkým hráčům z vyspělých zemí, musí věnovat mnohem více energie a finančních prostředků do marketingových aktivit, zvyšování povědomí o své značce, ale také do kvality či atraktivity svých produktů a služeb. Právě v době obrovské konkurence vyvolané možností obchodovat na mezinárodním trhu je dobře zacílená reklama tím nejdůležitějším stavebním kamenem úspěchu každé společnosti.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Mezinárodní obchod a ČR

Česká republika je díky začlenění do mezinárodních struktur schopna aktivně se podílet na mezinárodním obchodu nejen se sousedními zeměmi, ale také s celým světem. Mezinárodní obchod je ve světové krizi 21. století jedním z efektivních nástrojů, jak snížit ekonomické a sociální dopady na úroveň a kvalitu života, podnikatelské prostředí, ale také zmíněnou dostupnost či ceny zboží.

Mezinárodní obchod – studium

Mezinárodní obchod je tak široký pojem s desítkami specifických odvětví, že se nedá detailně rozebrat v jednom článku, na blogu, ale ani v knize. Jelikož tvoří neodmyslitelnou součást moderního světa, přirozeně vznikla řada atraktivních studijních programů, které jsou zaměřeny právě na mezinárodní obchod a jeho těžko obsažitelné aspekty. Jen díky množství teoretických a praktických dovedností získaných během vysokoškolského studia mohou manažeři, obchodníci, ale i marketéři zodpovědně plavat ve vodách mezinárodního obchodu a zvýšit tak konkurenceschopnost své společnosti, aby mohla čelit výzvám globalizace a vytěžit z ní co nejvíce.

Mezinárodní obchod – studijní plán

Ať už budete studovat Lokální a globální ekonomiku nebo Podnikání a management, mezinárodnímu obchodu se nevyhnete, právě naopak. Na Panevropské univerzitě klademe vysoké nároky na schopnost našich absolventů orientovat se na mezinárodních trzích a přizpůsobujeme tomu i studium, které sestává zejména z různých praktických dovedností nezbytných pro výkon vybraného povolání nebo vedení vlastní společnosti k úspěšnému obchodování na mezinárodní úrovni.

Studujte mezinárodní obchod na Panevropské univerzitě

Zaujal vás mezinárodní obchod a chcete se o něm dozvědět víc? Plánujete se zaměstnat v tomto odvětví, nebo chcete se svojí vlastní firmou expandovat na zahraniční trh? Pošlete si online přihlášku na některý z atraktivních studijních programů. Na Panevropské univerzitě můžete studovat i kombinovanou formou. Díky tomu vám zbude dostatek času na rodinu, podnikání či práci.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!