Blog
Už se vám někdy stalo, že jste obdrželi zajímavý nápad a rozhodli jste se ho zrealizovat prostřednictvím vlastního podnikání? Nebo se vám zalíbila nějaká služba či produkt, které by si mohly najít klientelu i ve vašem regionu? Vrhli jste se do toho po hlavě, rozjeli jste byznys, a po pár měsících jste si najednou uvědomili, že to nefunguje? Dost pravděpodobně vám chyběl takzvaný podnikatelský záměr. Co to vlastně je? Jak jej napsat? A jak vypadá takový vzorový podnikatelský záměr?
Podnikatelský záměr je jednoduše řečeno dokument, který může mít jednoduchou a krátkou formu (například pro drobné živnostníky, ale můžete se setkat i s rozsáhlými podnikatelskými plány o rozsahu celých knih, jež jsou typické pro nadnárodní společnosti.
V tomto dokumentu podnikatel nastíní svou hlavní podnikatelskou činnost, ale i nespočet dalších souvisejících aktivit, bez nichž se podnikat nedá. Setkat se můžete také s termínem podnikový koncept nebo obchodní plán. Příklad pro podnikatelský záměr pro různé typy podnikatelských subjektů si představíme na konci článku.
Podnikatelský záměr je tedy jakýsi byznys plán, jímž by se měl subjekt řídit s cílem uspět na trhu. Představte si to podobně, jako byste si plánovali cestu na dovolenou, ale vyberete si jen jednu památku v konkrétní destinaci. Pro dovolenou je přece třeba naplánovat i to, kdo se vám postará o zvířata, jakou formu dopravy si zvolíte, jaké si vyberete pojištění, kde budete bydlet, co si můžete a nemůžete do konkrétní země vzít, jaké doklady potřebujete, ale také co budete jíst. Mnoho podnikatelů se v počátečním zápalu rozhodne na něčem začít pracovat, ale naprosto nedomyslí ostatní aspekty podnikání. Je už v regionu jiný podobný produkt nebo služba?
Z čeho budu podnikání financovat? Jaká povolení, hygienická nařízení a jiné povinnosti musím před zahájením vyřídit? Mohu se dopustit nějaké chyby? Budu potřebovat úvěr? Mám si založit živnost nebo s. r. o.? Jak budu řešit marketing? A co případní zaměstnanci? Co dělat, pokud přijde nějaká krize? Na všechny tyto, ale i mnohé další otázky by měl alespoň jednoduše odpovídat právě podnikatelský záměr.
Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.
Podnikatelský záměr se rodí v první řadě v hlavě. Prvotní myšlenku je však třeba hned přenést na papír nebo do online dokumentu a rozvíjet ji do nejmenších možných detailů. S legislativní stránkou ohledně podnikání vám s jistotou nejlépe poradí specialista v oboru Právo v podnikání, ohledně ekonomického úseku zase zkušený ekonom a v oblasti reklamních aktivit člověk
z marketingu. Právě proto se na tvorbě podnikatelského záměru ve velkých firmách podílejí na určité období celé týmy lidí.
Dobrý podnikatelský záměr si dokážete vytvořit i sami v případě, že máte před očima vzor nebo osnovu. V některých případech je třeba vytvořit i podnikatelský záměr pro úřad práce v případě, že si vyřizujete příspěvek na podnikání. Takový vzor naleznete vždy přímo na příslušných stránkách konkrétní instituce, která příspěvek na podnikání poskytuje (může jít i o různé nadace či podporu startupů). Vzorový podnikatelský záměr by měl obsahovat základní popis firmy a projektu, službu nebo produkt, eventuální výrobní proces, pravděpodobnou cílovou skupinu, případně region, marketingové aktivity, způsob financování, ale také organizační plán.
Podnikatelský záměr můžete vytvořit klidně i formou zajímavé prezentace (pokud chcete zaujmout například nějakého investora). V případě, že jej děláte sami pro sebe pro reálné zhodnocení svých šancí pro úspěšné podnikání, doporučujeme přiklonit se spíše ke klasické textové formě. Často se stává, že už během plánování celého podnikání zjistíte, že by váš koncept nebyl udržitelný. Ušetříte si tak frustraci a finanční ztrátu, která by vás pravděpodobně čekala. Níže jsme si pro vás připravili několik vzorů pro podnikatelské záměry různých typů firem a specifické aspekty, jež by v jejich podnikatelských záměrech neměly chybět (věci jako financování či legislativní podmínky je třeba zpracovat při všech podnikatelských záměrech).
Jak jste mohli vidět, vytvoření podnikatelského plánu vám může zabrat i několik týdnů
a v ideálním případě by se vám k němu měli vyjádřit rodina a přátelé, kteří již s podnikáním mají zkušenosti. Chcete-li se naučit podnikat jako profíci, pošlete si online přihlášku do oboru Podnikání a management, ve kterém se věnujeme i podnikatelským záměrům.
Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.
Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?
Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?
Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!
ADRESA
Spálená 76/14, 110 00, Praha 1
Tel.: 810 888 500
Michálkovická 1810/181, 710 00, Ostrava
Tel.: 800 555 808
© Panevropská univerzita 2022
Spálená 76/14, 110 00, Praha 1
Tel.: 810 888 500
Michálkovická 1810/181, 710 00, Ostrava
Tel.: 800 555 808
© Panevropská univerzita 2023
Bakalářské programy
Fakulta VŠPP
International (English)
Já jsem
Budoucí student
Nově přijatý student
Aktuální student
Bakalářské programy
Fakulta VŠPP
International (English)
International (Russian)