Blog

Podnikatelský plán: Struktura a obsah krok za krokem

podnikatelsky plan

Podnikání bez adekvátního plánu je i v případě toho nejkvalitnějšího produktu nebo služby odsouzeno k nezdaru. V tom lepším případě firma možná přežije, ale zisky a plynulost všech procesů nebudou ani zdaleka na takové úrovni, na jaké by mohly být v případě důsledné přípravy a následného dodržování podnikatelského plánu. Tvorba podnikatelského plánu je zlomovým bodem každého businessmana, který chce zodpovědně řídit svůj podnik. Slouží jako navigační systém, jenž vás provede každým problémem v podnikání a pomůže jej
vyřešit – od financování až po případné soudní procesy. Přečtěte si, jak by měl vypadat opravdu dobrý podnikatelský plán.

Co je podnikatelský plán?

Podnikatelský plán je soubor postupů, které mají za úkol řešit všechny potenciální situace
v podnikání. Nejčastěji má podobu propracovaného dokumentu v rozsahu desítek či stovek stran. Jedná se v podstatě o jakýsi individuální manuál, který slouží k řízení konkrétní firmy. Některé body podnikatelského plánu jsou mírně univerzální a po určité úpravě je lze aplikovat na větší množství firem, například ze stejného segmentu nebo regionu. Skutečně dobrý podnikatelský plán je však doslova šitý na míru konkrétní společnosti. Podnikatelský plán sestává z několika klíčových prvků, které si detailně rozebereme níže.

Podnikatelský plán a strategie

Podnikatelský plán se často zaměňuje s podnikatelskou strategií. I když se může na první pohled zdát, že se jedná o synonyma, jsou mezi nimi určité rozdíly. Podnikatelská strategie má stejné cíle jako podnikatelský plán. Obvykle se však vypracovává na delší období, je detailnější a její osnova je odlišná. V podnikatelské strategii se autor soustřeďuje také na vizi a misi firmy, důkladně analyzuje celé podnikatelské prostředí, stanovuje si krátkodobé i dlouhodobé cíle
a vytváří konkrétní strategie na úrovni celého podniku, ale i jednotlivých divizí. Součástí strategie je i následná implementace všech naplánovaných aktivit, jejich monitorování, kontrola, vyhodnocování a případná úprava před opětovným nasazením.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Podnikatelský plán – osnova

Abyste si uměli podnikatelský plán lépe představit v praxi, připravili jsme pro vás velmi zjednodušenou osnovu, která vám přiblíží základní body obsažené v celém dokumentu. Než se pustíte do tvorby podnikatelského plánu, je třeba si uvědomit, že to není jednorázová činnost. Dobrý podnikatelský plán se rodí někdy i celé roky, pomalu a postupně. Během samotného podnikání se postupně upravuje a přizpůsobuje aktuální situaci.

  1. Úvod podnikatelského plánu

Součástí úvodu by mělo být představení podnikatelského záměru. Úvod slouží zejména pro vás – pokud chystáte několik podnikatelských plánů, po přečtení úvodu vždy budete vědět, který se vám dostal do ruky.

  1. Popis společnosti

Do tohoto bodu jmenovitě uveďte základní informace o firmě, jako například název, typ právní formy, adresu, případně historii a oblast podnikání. Stručný popis podniku poslouží například potenciálnímu investorovi či zájemci o koupi podniku.

  1. Analýza dostupných trhů

Jaká je vaše cílová skupina zákazníků? Je v regionu dostatek potenciálních klientů? Kolik dalších firem podniká ve stejném odvětví?

  1. Obchodní strategie

V části obchodní strategie se věnujeme již samotnému produktu nebo službě a důkladně jej popíšeme. Rovněž se podíváme i na cenovou politiku, distribuční kanály, ale zejména reklamní aktivity. Správný marketing je alfou a omegou úspěchu celého podniku.

  1. Organizační struktura podniku

V tomto HR bodě rozeberete každého člověka, který má něco společného s podnikem, od jednatele přes každého člena týmu až po kontakty na obchodní partnery, dodavatele či některé velké odběratele.

  1. Finanční plán

Jak budete podnikání financovat? V tomto bodě je třeba vypracovat celý rozpočet, ale také zdroje, které máte k dispozici (kapitál, investoři, úvěr, dotace). Je vhodné navrhnout i fiktivní finanční výkazy a předpokládaný cash flow. 

  1. Řízení rizik

Řízení rizik je jakási prevence před možnými překážkami, které se vám mohou připlést do cesty. Jak můžete tato rizika eliminovat nebo alespoň minimalizovat? Jak na ně budete reagovat? Zvážit je třeba vše od požáru provozu až po kolaps finančních trhů či problémy se zákonem. 

  1. Dodatky

Na konci každého plánu by měly být všechny grafické přílohy, například grafy, tabulky, analýzy
a jiná data, která potřebujete pro realizaci vašeho podnikatelského plánu. 

Podnikatelský plán – vzor

Nyní si v krátkosti ukážeme, jak by mohly vypadat výše zmíněné body ve skutečném podnikatelském plánu. Sestavení realistických cílů, potenciálních rizik či konkurenčních výhod vám poskytne nenahraditelný náskok před podnikateli, kteří takovým plánem nedisponují. Teď si představte, že byste si chtěli otevřít gastroprovoz v menším městě do 10 000 obyvatel. Co všechno by mělo být součástí podnikatelského plánu?

  • Je v malém městě dostatečně velká klientela?
  • Jaké cenové rozpětí lokální strávníci nejčastěji vyhledávají? Jedná se spíše o luxusní restaurace, nebo naopak levné fast foody?
  • Kolik podobných firem je na stejné ulici, ve městě nebo v okrese? Jak se jim daří? Jaké jsou jejich silné a slabé stránky?
  • Chcete nabízet pizzu, kebab nebo jen pokrmy à la carte? Plánujete také rozvoz, provoz se sezením, či jen okénkový výdej? Kdy bude otevřeno?
  • Jaké marketingové aktivity máte v plánu? Které kanály využijete? Pomůže vám v tomto regionu bannerová reklama, billboardy, sociální sítě, či dokonce letáková kampaň? Čím chcete zaujmout?
  • Kdo bude vařit, kdo roznášet, kdo rozvážet, kdo uklízet a kdo pečovat o finance?
  • Když jsme u těch financí, kolik jich máte? Dokážete platit nájem za budovu, nebo si chcete prostor pořídit? Co vybavení kuchyně?
  • Co všechno vám hrozí? Kontrola hygienika? Loupež v nočních hodinách? Nebo zavření celého provozu v důsledku pandemie, jak jsme to zažili v nedávné minulosti?

Jak si vytvořit vlastní podnikatelský plán?

Tvorba vlastního podnikatelského plánu s tímto návodem není žádná věda. Sedněte si, zamyslete se a pište. Cokoli vás kdykoli napadne, okamžitě si to zapište a později si to zaznačíte přímo do podnikatelského plánu. I když budete mít plán hotový, či dokonce už podle něj budete rozbíhat podnikání, důležité je, aby byl dostatečně flexibilní a abyste jej dokázali pravidelně aktualizovat s ohledem na nové skutečnosti či překážky.

Nápad na podnikatelský plán

Máte dobrý nápad na podnikatelský plán, ale netroufáte si podnikat? Přesto ho hoďte na papír.
V tom nejhorším možném scénáři se k němu už nevrátíte. Pokud se však o pár let později rozhodnete podnikat vy nebo někdo ve vašem okolí, můžete rozpracovaný plán vytáhnout a pokračovat tam, kde jste skončili. V některých případech lze podnikatelský plán představit i na různých konferencích jako startup. V případě, že je opravdu dobrý, může zaujmout potenciální investory nebo banky.

Naučte se o podnikání více

Chtěli byste se naučit vytvořit dobrý podnikatelský plán, respektive obecně podnikat? Máme pro vás v nabídce hned několik atraktivních studijních programů. Každý dobrý marketér by měl zvládnout zpracovat podnikatelský plán téměř na míru – minimální množství jeho odborných částí, přičemž může čerpat z vlastní zkušenosti a spolupráce s různými firmami. Studium marketingové komunikace je pro tento účel jako stvořené. Obor Podnikání a management vám poskytne veškeré potřebné teoretické znalosti i praktické dovednosti pro rozvoj vlastního podnikání. A pokud byste se chtěli v podnikání více zaměřit na legislativní stránku celé věci, pošlete si online přihlášku do oboru Právo v podnikání.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!