Guerilla marketing nebo virální marketing
Guerillový marketing a virální marketing jsme se rozhodli spojit do jednoho samostatného bodu, protože mají velmi mnoho společných znaků. A také z toho důvodu, že z původně guerillových kampaní se hlavně v posledních dvou desetiletích s nástupem sociálních sítí snadno stávají kampaně virální. Guerillový marketing je marketingový přístup, který se doslova inspiruje partyzánským způsobem boje (guerilla) a dokáže nekonvenčním způsobem překvapit a oslovit masy lidí. Může jít o naprosto jednoduché nápady – v roce 2010 jedna nejmenovaná značka spodního prádla oblékla některé sochy v New Yorku do svých produktů. Takový čin se okamžitě stane virálním, díky čemuž ho lidé masivně přesdílí na sociálních sítích. V principu někdy stačí doslova jedny trenýrky k tomu, aby se vaše značka dostala do povědomí milionů lidí – to je hlavní devizou guerillového a virálního marketingu. Při správném provedení potřebujete jen minimální, nebo dokonce žádné náklady.
Vytvoření love brandu
Vytvoření takzvaného love brandu je poměrně náročné, ale pokud se vám to podaří, máte vyhráno doslova na desítky let. Love brand může vzniknout na mezinárodní úrovni, ale také jako lokální značka. Typickým příkladem lokálního love brandu mohou být restaurace, které existují ve městech stabilně desítky let a lidem přirostly k srdci. Výjimečným národním, respektive nadnárodním love brandem je například oblíbený česko-slovenský kofeinový nápoj. Abyste vytvořili love brand, který budou lidé milovat, pravidelně od vás nakupovat a všechny vaše produkty nebo služby doporučovat svým známým, potřebujete velkou dávku štěstí a musíte se zaměřit na některou základní lidskou potřebu lidí (jídlo), na vysokou prestiž (značky aut, chytrých telefonů) nebo pozitivní emoci (láska).
Nativní reklama
Nativní reklama je nejpřirozenějším způsobem, jakým můžete prezentovat vaše produkty a služby bez zjevného nátlaku na rozhodovací proces potenciálních zákazníků a klientů. Typickým příkladem nativní reklamy jsou nativní blogové články. Ty mohou být umístěny přímo na vašem blogu, ale také na různých portálech. Takové články v principu nevychvalují vaše produkty (například kola). Naopak přinášejí praktické a užitečné návody, jak si kolo opravit, jak se chovat na silnici, jaké jsou novinky v pravidlech silničního provozu a podobně. Odkazy na vaši značku nebo nabídku jsou v článcích umístěny s citem, díky čemuž jen opravdu zkušené oko zjistí, že jde o PR článek. Nativní reklama je nejčastěji umístěna ve svém přirozeném prostředí (tedy článek o autech nebude na blogu pro budoucí maminky). Může mít i podobu bannerů, CTA prvků či statusů na sociálních sítích, které však opět musí být umístěny vkusně v prostředí, do kterého patří, a nerušit tak zbytek obsahu.
Influencer
Nejrychleji rostoucí (ale také degenerující) trend posledních deseti let je takzvaný influencer marketing, jenž má spoustu společných znaků s love brandem. Lidé jsou prostě zvyklí dát na názor autorit. A pokud nějaký produkt (ať už přímo, nebo nepřímo – nativně) doporučuje váš oblíbený sportovec, herec, politik nebo jakákoli jiná veřejně známá osoba, jste mnohem náchylnější k tomu, abyste si jej zakoupili). Kromě toho jsou lidé v tomto procesu ovlivněni také jakousi snahou být stejně dobří jako jiní lidé na internetu (fenomén sociálních sítí). Když se někdo na Instagramu pochlubí novým chytrým telefonem a brýlemi, může jít přitom jen o marketingový tah v souladu s placenou spoluprací s výrobci těchto produktů. Influencerů (s velkým i malým dosahem) je však v dnešní době opravdu obrovské množství, ale jen těch „horních deset tisíc“ má opravdu kvalitní dosah.
Kampaně zaměřené na emoci
Poslední a často opravdu kontroverzní strategií v našem článku jsou kampaně zaměřené na emoce lidí. Tato emoce však nemusí být pozitivní, právě naopak. Strach, hněv a jiné negativní emoce dokážou lidi ovlivnit mnohem více. Tyto kampaně se využívají zejména v politice (strašení, že pokud se k moci dostanou političtí oponenti, nastane peklo), ale i při prodeji různých produktů (zejména těch zaměřených na zdraví). Není ničím výjimečným, když firmy prodávající například vitamíny šíří přímo nebo nepřímo strach, že bez jejich produktů budou lidé trpět nějakou nemocí. Rozhodnete-li se postavit marketingovou kampaň na emocích a rádi byste si zachovali čisté svědomí v souladu s etikou, používejte jen pozitivní emoce, jako je láska, radost či klid.
Staňte se odborníky na marketingové strategie a nástroje
Do vod marketingu jsme v tomto článku namočili jen malíček jedné nohy. Na fakultě Vysoká škola podnikání a práva máme otevřený bakalářský studijní program Marketingové komunikace i s navazujícím magisterským studiem. Jeho prostřednictvím z vás uděláme odborníky na marketingové strategie v souladu se všemi nejmodernějšími přístupy. Neváhejte a pošlete si online přihlášku. Se studiem můžete začít i od února a připojit se tak ke studentům, kteří zahájili studium v září.