Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Blog

Jak funguje mezinárodní obchod, jehož součástí jsme i my?

tim lidi v marketingu

Mezinárodní obchod je hybnou silou ekonomiky každého vyspělého státu. Možnost obchodovat na mezinárodním trhu dovoluje ekonomice růst a prosperovat. V zemích bez rozvinutého mezinárodního obchodu není dostatek zahraničních investic či zboží. S mezinárodním obchodem a obecně globalizací však přicházejí i mnohé minusy. Co všechno nám může mezinárodní obchod nabídnout a jak z něj vytáhnout co nejvíc?

Co je mezinárodní obchod?

Mezinárodní obchod je v jednoduchosti pohyb zboží (import a export), služeb a financí mezi různými zeměmi, obchodními společenstvími a finančními trhy. Mezinárodní obchod funguje již stovky let a první faktický rozmach zaznamenal v době kolonizace Afriky, Ameriky a Asie, což umožňovala rozvíjející se námořní doprava. Druhý velký boom zažil mezinárodní obchod v období industrializace, čemuž opět pomohly nové způsoby dopravy po pevnině – využívání železnice. Největší rozmach mezinárodního obchodu však zažíváme během posledních 50 let, čemuž výrazně dopomáhá zmíněná globalizace. V naší zemi se mezinárodní obchod nastartoval po roce 1989, kdy jsme se mohli stát součástí západního světa, a následně po vstupu do mezinárodních obchodních společenství, jakým je zejména Evropská unie.

Plusy a minusy mezinárodního obchodu

Mezinárodní obchod má nepředstavitelné množství pozitiv, která ovlivňují ekonomiku, životní úroveň lidí a další aspekty společnosti. Samozřejmě se však najdou i určitá negativa.

Mezi hlavní pozitivní dopady mezinárodního obchodu patří:

  • Větší dostupnost zboží a služeb, jejich variabilita,
  • zahraniční investice pro zvýšení zaměstnanosti v zemi,
  • investice do silniční, železniční a jiných forem dopravy pro zvýšení atraktivity země,
  • vyšší příjmy do státní kasy nejen prostřednictvím daní zahraničních firem,
  • schopnost vyrábět nebo dovážet komodity za nižší ceny.

Negativními dopady mezinárodního obchodu jsou zejména:

  • Vyšší konkurence na trhu,
  • likvidace menších domácích firem na úkor nadnárodních společností,
  • levná pracovní síla ze zahraničí a nevyžádaná migrace,
  • často nižší kvalita komodit,
  • vyšší legislativní a byrokratická zátěž.

Mezinárodní obchod a marketing

Mezinárodní obchod je nutně spojen s marketingovými aktivitami. Pokud chtějí domácí firmy konkurovat nejen na domácím, ale i na zahraničním trhu velkým hráčům z vyspělých zemí, musí věnovat mnohem více energie a finančních prostředků do marketingových aktivit, zvyšování povědomí o své značce, ale také do kvality či atraktivity svých produktů a služeb. Právě v době obrovské konkurence vyvolané možností obchodovat na mezinárodním trhu je dobře zacílená reklama tím nejdůležitějším stavebním kamenem úspěchu každé společnosti.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Mezinárodní obchod a ČR

Česká republika je díky začlenění do mezinárodních struktur schopna aktivně se podílet na mezinárodním obchodu nejen se sousedními zeměmi, ale také s celým světem. Mezinárodní obchod je ve světové krizi 21. století jedním z efektivních nástrojů, jak snížit ekonomické a sociální dopady na úroveň a kvalitu života, podnikatelské prostředí, ale také zmíněnou dostupnost či ceny zboží.

Mezinárodní obchod – studium

Mezinárodní obchod je tak široký pojem s desítkami specifických odvětví, že se nedá detailně rozebrat v jednom článku, na blogu, ale ani v knize. Jelikož tvoří neodmyslitelnou součást moderního světa, přirozeně vznikla řada atraktivních studijních programů, které jsou zaměřeny právě na mezinárodní obchod a jeho těžko obsažitelné aspekty. Jen díky množství teoretických a praktických dovedností získaných během vysokoškolského studia mohou manažeři, obchodníci, ale i marketéři zodpovědně plavat ve vodách mezinárodního obchodu a zvýšit tak konkurenceschopnost své společnosti, aby mohla čelit výzvám globalizace a vytěžit z ní co nejvíce.

Mezinárodní obchod – studijní plán

Ať už budete studovat Lokální a globální ekonomiku nebo Podnikání a management, mezinárodnímu obchodu se nevyhnete, právě naopak. Na Panevropské univerzitě klademe vysoké nároky na schopnost našich absolventů orientovat se na mezinárodních trzích a přizpůsobujeme tomu i studium, které sestává zejména z různých praktických dovedností nezbytných pro výkon vybraného povolání nebo vedení vlastní společnosti k úspěšnému obchodování na mezinárodní úrovni.

Studujte mezinárodní obchod na Panevropské univerzitě

Zaujal vás mezinárodní obchod a chcete se o něm dozvědět víc? Plánujete se zaměstnat v tomto odvětví, nebo chcete se svojí vlastní firmou expandovat na zahraniční trh? Pošlete si online přihlášku na některý z atraktivních studijních programů. Na Panevropské univerzitě můžete studovat i kombinovanou formou. Díky tomu vám zbude dostatek času na rodinu, podnikání či práci.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Search
Close this search box.

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student