Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Blog

Co je to metodologie výzkumu a jak ji využijete při psaní vysokoškolských prací?

Metodologie je slovíčko, kterého se mnozí studenti trochu leknou a nevědí, co si pod ním mají představit. Nebojte se, není to žádný nástroj, jehož úkolem je znepříjemnit vám psaní odborných školních prací. Právě naopak. Základním úkolem metodologie je pomoci vám shrnout postupy, které budete při psaní bakalářské, seminární nebo jiné školní práce používat a v konečném důsledku tyto výsledky i obhájit. Co je to tedy ta metodologie, jak s ní pracovat a jak ji zařadit do školních prací?

Metodika nebo metodologie

Na úvod si musíme vysvětlit základní rozdíly mezi termíny metodika a metodologie. Lidé se často domnívají, že se jedná o synonyma, ale ve skutečnosti mají rozdílný význam.

Metodologie je v podstatě jakýsi souhrn vědecky akceptovaných metod, postupů a technik, které se používají v praktické i teoretické rovině při vykonávání jakékoli činnosti od sběru dat, psaní práce až po laboratorní testy, montáž/instalaci v principu čehokoli, implementaci různých změn či jakékoli jiné činnosti spojené se všemi známými obory.

Metodologie je konkrétní vědecká disciplína, která se zabývá výzkumem a pojednává o analýzách, principech, postupech a metodách. Zjednodušeně bychom mohli říci, že výstupem metodologie jsou konkrétní metody, případně hodnocení těchto metod jako vhodných, nebo nevhodných. Metodologie zpracovává a objasňuje metodické postupy.

Metody jsou již jednotlivé použité postupy – například tvorba a rozdávání dotazníku, rozhovory s lidmi či zpracovávání dat pomocí nějakých vzorců.

S metodologií mají většinou největší problémy studenti bakalářského studia. Na magisterském stupni studia již mají dostatek zkušeností z předchozího psaní vysokoškolských prací.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Co je to metodologie výzkumu

Když už víme, co je metodika a metodologie, můžeme se pustit do metodologie výzkumu. Při jakékoli činnosti, v našem případě tedy při psaní vysokoškolských prací, je nutno poznamenat, že metodologie není jen nějaká nutná kapitola v práci, kterou stačí rychle napsat a mít ji z krku. Metodologii byste se měli věnovat jako první předtím, než se vůbec pustíte do jakékoli jiné práce. Jakmile věnujete metodologii dostatečně dlouhou dobu a identifikujete všechny metody, můžete během celé přípravy vaší práce vpisovat do samostatné kapitoly reálné zkušenosti spojené s použitím samotných metod.

Jak si přichystat a zpracovat metodologii výzkumu

Aby to nebylo jen příliš abstraktní, uvedeme si konkrétní příklady. Pokud jdete psát například diplomovou práci na nějaké konkrétní téma, na začátku si v metodologii určíte konkrétní metodiku při sběru všech dat a údajů, následně to, jak budete tyto údaje zpracovávat, ale také to, jak budete interpretovat výsledky. V praxi to může vypadat tak, že data budete hledat v knihovně, na portálech s vědeckými články, ale také v různých databázích či přímo od lidí z oboru, ale klidně i formou dotazníku. V části o zpracování dat můžete zmínit různé vzorce a postupy, které jste při tom použili, ale také tvorbu tabulek, grafů či jiných grafických znázornění. V neposlední řadě musí být v metodologii zmíněno, jak výsledky ze zpracovaných dat interpretujete, jaké závěry jste z nich vydedukovali a jakým způsobem je budete porovnávat s jinými pracemi ze stejného oboru s podobným zaměřením. 

Typy metodologie výzkumu při psaní vysokoškolských prací

V metodologii výzkumu se používají dva hlavní typy metod – kvantitativní a kvalitativní. Mezi kvalitativní metody sběru dat můžeme zařadit například pozorování, rozhovory a jiné důkladné postupy výzkumu. Do kvantitativních metod spadá zpracování velkého množství číselných dat, například z veřejně dostupných databází. Někdy se uvádí i třetí – smíšená forma metodiky, která kombinuje postupy využívané v obou zmíněných postupech. Pokud vaše metody výzkumu nespadají ani do jedné z těchto kategorií, neznamená to automaticky, že jsou špatné. Budete si je však muset umět obhájit před komisí.

Metodologie bakalářských, diplomových, rigorózních a jiných závěrečných prací

V menších vysokoškolských pracích, jako jsou různé seminární práce, referáty a prezentace, není metodologie povinnou kapitolou. Měli byste tedy na ní pracovat, ale stačí ji několika slovy zmínit například v úvodu nebo v závěru práce. Pokud však píšete bakalářskou, diplomovou, rigorózní nebo jinou závěrečnou práci, metodologie výzkumu si zaslouží vlastní kapitolu s rozsahem
1–3 normostrany.
Nezapomeňte, že kromě popisu všech postupů metodiky musíte uvést i zdroje jednotlivých vědeckých metod a postupů, které jste při vaší vědecké činnosti použili. Nejde o to vytvořit novou metodiku, v tomto směru nemáte moc místa k manévrování. V principu je vaším úkolem vybrat správné metody, pojmenovat je, přidat k nim zdroj a napsat, jak jste tyto konkrétní postupy využili při zpracovávání vašeho tématu.

Kapitolu můžete nazvat jako „Teorie a metodologie“ nebo „Metodika práce a metody zkoumání“. Nejčastěji jde hned o druhou kapitolu v každé kvalitně zpracované závěrečné práci. První je Současný stav řešené problematiky doma a v zahraničí a třetí Základní terminologie, o nichž se zmíníme v samostatných článcích. Za nimi můžete umístit již konkrétní pracovní kapitoly vašeho výzkumu.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Search
Close this search box.

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student