Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Blog

Co je podnikatelský záměr? Naučte se, jak jej napsat + vzor

podnikatelsky plan

Už se vám někdy stalo, že jste obdrželi zajímavý nápad a rozhodli jste se ho zrealizovat prostřednictvím vlastního podnikání? Nebo se vám zalíbila nějaká služba či produkt, které by si mohly najít klientelu i ve vašem regionu? Vrhli jste se do toho po hlavě, rozjeli jste byznys, a po pár měsících jste si najednou uvědomili, že to nefunguje? Dost pravděpodobně vám chyběl takzvaný podnikatelský záměr. Co to vlastně je? Jak jej napsat? A jak vypadá takový vzorový podnikatelský záměr?

Co je podnikatelský záměr?

Podnikatelský záměr je jednoduše řečeno dokument, který může mít jednoduchou a krátkou formu (například pro drobné živnostníky, ale můžete se setkat i s rozsáhlými podnikatelskými plány o rozsahu celých knih, jež jsou typické pro nadnárodní společnosti.
V tomto dokumentu podnikatel nastíní svou hlavní podnikatelskou činnost, ale i nespočet dalších souvisejících aktivit, bez nichž se podnikat nedá. Setkat se můžete také s termínem podnikový koncept nebo obchodní plán. Příklad pro podnikatelský záměr pro různé typy podnikatelských subjektů si představíme na konci článku.

Podnikatelský záměr = byznys plán

Podnikatelský záměr je tedy jakýsi byznys plán, jímž by se měl subjekt řídit s cílem uspět na trhu. Představte si to podobně, jako byste si plánovali cestu na dovolenou, ale vyberete si jen jednu památku v konkrétní destinaci. Pro dovolenou je přece třeba naplánovat i to, kdo se vám postará o zvířata, jakou formu dopravy si zvolíte, jaké si vyberete pojištění, kde budete bydlet, co si můžete a nemůžete do konkrétní země vzít, jaké doklady potřebujete, ale také co budete jíst. Mnoho podnikatelů se v počátečním zápalu rozhodne na něčem začít pracovat, ale naprosto nedomyslí ostatní aspekty podnikání. Je už v regionu jiný podobný produkt nebo služba?
Z čeho budu podnikání financovat? Jaká povolení, hygienická nařízení a jiné povinnosti musím před zahájením vyřídit? Mohu se dopustit nějaké chyby? Budu potřebovat úvěr? Mám si založit živnost nebo s. r. o.? Jak budu řešit marketing? A co případní zaměstnanci? Co dělat, pokud přijde nějaká krize? Na všechny tyto, ale i mnohé další otázky by měl alespoň jednoduše odpovídat právě podnikatelský záměr.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Vlastní podnikatelský záměr

Podnikatelský záměr se rodí v první řadě v hlavě. Prvotní myšlenku je však třeba hned přenést na papír nebo do online dokumentu a rozvíjet ji do nejmenších možných detailů. S legislativní stránkou ohledně podnikání vám s jistotou nejlépe poradí specialista v oboru Právo v podnikání,  ohledně ekonomického úseku zase zkušený ekonom a v oblasti reklamních aktivit člověk
z marketingu
. Právě proto se na tvorbě podnikatelského záměru ve velkých firmách podílejí na určité období celé týmy lidí.

Podnikatelský záměr – vzor

Dobrý podnikatelský záměr si dokážete vytvořit i sami v případě, že máte před očima vzor nebo osnovu. V některých případech je třeba vytvořit i podnikatelský záměr pro úřad práce v případě, že si vyřizujete příspěvek na podnikání. Takový vzor naleznete vždy přímo na příslušných stránkách konkrétní instituce, která příspěvek na podnikání poskytuje (může jít i o různé nadace či podporu startupů). Vzorový podnikatelský záměr by měl obsahovat základní popis firmy a projektu, službu nebo produkt, eventuální výrobní proces, pravděpodobnou cílovou skupinu, případně region, marketingové aktivity, způsob financování, ale také organizační plán.

Jak napsat podnikatelský záměr?

Podnikatelský záměr můžete vytvořit klidně i formou zajímavé prezentace (pokud chcete zaujmout například nějakého investora). V případě, že jej děláte sami pro sebe pro reálné zhodnocení svých šancí pro úspěšné podnikání, doporučujeme přiklonit se spíše ke klasické textové formě. Často se stává, že už během plánování celého podnikání zjistíte, že by váš koncept nebyl udržitelný. Ušetříte si tak frustraci a finanční ztrátu, která by vás pravděpodobně čekala. Níže jsme si pro vás připravili několik vzorů pro podnikatelské záměry různých typů firem a specifické aspekty, jež by v jejich podnikatelských záměrech neměly chybět (věci jako financování či legislativní podmínky je třeba zpracovat při všech podnikatelských záměrech).

Podnikatelský záměr – kavárna

  • Zvažte například počet kaváren v okolí, vhodné umístění té vaší, ale i nějakou specialitu, kterou se jiné kavárny nemohou pochlubit a která by vám tak dokázala přitáhnout klientelu.

Podnikatelský záměr – bistro

  • Je na vámi vybraném místě velký pohyb lidí (například autobusové nádraží) a dalo by se tedy předpokládat, že by se rádi rychle najedli? Chcete vařit sami? Dokázali byste splnit hygienické normy? Bude jídlo jen formou takeaway, nebo u vás bude možné také sedět?

Podnikatelský záměr – kadeřnictví

  • Budete nabízet jen pánské střihy na počkání, nebo se specializujete na dámské střihy na objednávku? Jaké podmínky musí kadeřnictví splňovat? (Počítáte například s poplatkem za odvoz biologického materiálu?) Znáte někoho, kdo se vám bude starat o servis techniky či obyčejné broušení nůžek a strojku?

Podnikatelský záměr – restaurace

  • Je v okolí dostatek parkovacích míst? Pokud ne, umíte sami nějaké zajistit v areálu restaurace? Kolik a jakých jídel bude součástí vašeho menu? Budete připravovat i polední menu, nebo jen à la carte? Kolik číšníků zaměstnáte a jak jim rozvrhnete směny?

Podnikatelský záměr – květinářství

  • Umíte si květiny sami pěstovat, nebo je budete nakupovat ze zahraničí? Budete dělat také rozvoz čerstvých květin? Budete květiny vázat? Jakým způsobem zvládnete nápor během různých svátků a jak naopak zafinancujete útlum v období, kdy se květiny moc nekupují? (Například prodejem dekorací?)

Podnikatelský záměr – cukrárna

  • Budete mít kamenný provoz, nebo budete péct koláče a dorty na objednávku jen doma? Potřebujete nějaké hygienické povolení, abyste mohli péct doma? Dokážete zajistit sladký catering třeba i na celou svatbu?

Naučte se podnikat od základů

Jak jste mohli vidět, vytvoření podnikatelského plánu vám může zabrat i několik týdnů
a v ideálním případě by se vám k němu měli vyjádřit rodina a přátelé, kteří již s podnikáním mají zkušenosti. Chcete-li se naučit podnikat jako profíci, pošlete si online přihlášku do oboru Podnikání a management, ve kterém se věnujeme i podnikatelským záměrům.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Search
Close this search box.

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student