Firmy, instituce, ale dokonce i politické subjekty, které by se rozhodly nepoužívat sociální sítě, by takříkajíc zcela zmizely z mapy. Sociální sítě jsou v současnosti nejrozšířenějším kanálem pro šíření reklamy, propagace (ale také propagandy) a k získávání nových či oslovování stávajících zákazníků pro využívání vašich služeb nebo nákup produktů. Všechny aktivity s tím spojené označujeme jedním termínem, a to social media marketing. Co to přesně je, co všechno si pod tím můžeme představit a jak můžete oslovit nové zákazníky prostřednictvím sociálních sítí?
Co je social media marketing
Když si odmyslíme všechny odborné definice a poučky, které vysvětlují význam social media marketingu a se kterými se můžete blíže seznámit například během studia Marketingové komunikace na Panevropské univerzitě, social media marketing můžeme označit jako soubor aktivit a činností, které mají za úkol postarat se o propagaci firmy, produktu nebo jiného subjektu na sociálních sítích. Mezi tyto aktivity patří vše od vytvoření design manuálu až po analýzu dosažených výsledků (na konkrétní kroky se podíváme níže). Social media marketing je součástí takzvaného digitálního marketingu a zejména v posledních letech se s přibývajícím počtem sociálních sítí a také závratně stoupajícím počtem jejich uživatelů dostal mezi nejlepší způsoby, jak oslovit potenciální zákazníky. Správce marketingových aktivit na sociálních sítích se nazývá social media manager.
Marketing sociálních sítí
Hranice mezi webem nebo aplikací a sociální sítí se za posledních 5 až 10 let výrazně zmenšila, respektive zcela ztratila. První rozšířenou sociální sítí byl MySpace, který však v našich končinách nezažil až tak velký úspěch. V Česku byla po roce 2000 velmi oblíbená webová stránka Lidé.cz, na Slovensku zase Pokec.sk. I když šlo primárně o chatovací platformy, tyto weby měly první znaky sociálních sítí. O nějakém marketingu na sociálních sítích však v té době ještě nikdo pořádně ani neuvažoval, dokonce i reklama na webových stránkách se vyskytovala spíše sporadicky nebo vůbec. Všechno se však změnilo v roce 2009, kdy se ve světě masivně rozšířil Facebook. V průběhu let si získal stovky milionů uživatelů a s množstvím vytváření stránek (později firemních profilů) se začaly objevovat první znaky reklamy na sociálních sítích.
Dnes už Facebook není zdaleka jedinou sociální sítí. Konkurují mu tak obrovští giganti jako například TikTok, ale i YouTube (patří pod Google, který se neúspěšně snažil vytvořit sociální síť Google+), Instagram (patří spolu s Facebookem pod Meta, takže nejde o přímou konkurenci),
X (bývalý Twitter), ale také Reddit (původně největší internetové fórum) a desítky jiných, menších platforem. Právě platformy jako Reddit nebo YouTube se přetransformovaly, a i když plní stále svoji původní funkci (fórum a stream videí), nesou už i všechny znaky sociálních sítí. Právě proto na nich reklamy nejsou žádnou výjimkou.
Formy reklamy na sociálních sítích
Pokud bychom měli zpracovat všechny formy reklamy na všech sociálních sítích, potřebovali bychom pro každou z nich samostatný článek, respektive rozsáhlou odbornou práci.
V krátkosti si však můžeme zmínit alespoň ty nejzákladnější. Úplně nejjednodušší formou je nějaká forma statusu, příspěvku nebo jiného obsahu, který společnost zveřejní na svém profilu. Dlouho šlo v podstatě o jedinou možnost, jak svoji firmu propagovat. V současnosti najdeme na sociálních sítích vše od připlacených příspěvků, placené reklamy, banerové reklamy, krátkých videí, ale
v některých případech firmy používají i takzvané stories, tvorbu eventů, přímé oslovování zákazníků, soutěže či výzvy. Relativní novinkou je například reklama přímo v messenger aplikacích patřících pod konkrétní sociální sítě a pomalu se skloňuje také vsouvání různých forem reklamy do samotných chatů, či dokonce videohovorů. Úplnou novinkou je reklama ve VR prostředí,
v současnosti zajímavý trend tvorby reklamy prostřednictvím AI a její šíření právě přes sociální sítě.