Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Blog

Proč je franchising výbornou volbou i pro nezkušené podnikatele?

franchising

Franšíza, respektive franchising je moderní způsob podnikání, který si našel obrovské množství příznivců i v České republice a na Slovensku. Pro mnohé lidi uvažující o vlastním podnikání je to však neznámý pojem. Náročnost podnikání a odkázání jen sám na sebe dokáže množství adeptů k podnikání od této činnosti odradit a nedostatek zkušeností s podnikáním často končí krachem již v prvních letech po otevření vlastní firmy. Franchising je způsob, jak vstoupit do světa podnikání i bez potřebného know-how a být úspěšný ve vybraném odvětví. Co je to ten franchising a jak s ním začít?

Co je franšíza?

Franchising má řadu definic a pouček, které popisují jeho fungování. Ve zkratce bychom to mohli shrnout jako způsob podnikání, při kterém podnikatel na základě franchisingové smlouvy využívá know-how, značku a renomé jiné úspěšné společnosti. K franchisingu se nejčastěji uchylují lidé, kteří mají ve vybraném odvětví nějaké zkušenosti. Typickým příkladem jsou například realitní kanceláře. Pracujete-li několik let jako realitní makléř a chtěli byste se posunout výše, dalším logickým krokem je otevření vlastní realitní kanceláře, která vás nebude brzdit v rozletu. Máte sice realitní know-how, ale nemáte vlastní prostory, know-how pro management společnosti a HR, ale ani vlastní databázi klientů. Právě pro vás je tou nejlepší volbou možnost otevřít pobočku pod nějakou dobře známou značkou.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Výhody franchisingu

Výhody i nevýhody franchisingu si rozdělíme podle toho, zda je analyzujeme z pohledu poskytovatele franchisingové licence, nebo z pohledu kupujícího.

Podnikatel, který si koupí franchisingovou licenci, zpravidla obdrží kompletní know-how dané firmy, možnost používat její značku, ale také přístup do databáze bývalých a současných klientů v dané lokalitě. „Mateřská“ pobočka nebo centrála značky dokáže zejména v začátcích výrazně zpropagovat vznik nové pobočky na svých sociálních sítích a dalších kanálech, díky čemuž se o vašem podnikání dozví tisíce potenciálních klientů. Ti často ani nevědí, že tato konkrétní značka funguje na základě franchisingových smluv – berou to prostě tak, že jejich oblíbená firma otevírá novou pobočku v jejich městě.

Výhodou pro majitele značky je, že v podstatě bez práce dokáže expandovat do nových lokalit a získat nové klienty. Přínosem je samozřejmě i příjem z prodeje franchisingové licence, či dokonce provize, které jsou v ní zahrnuty.

Nevýhody franchisingu

Nevýhodou franchisingu může být částečná ztráta svobody v rozhodování. Kupující franchisingové licence otevírající vlastní pobočku je zodpovědný sám za sebe a za svůj úspěch či neúspěch, ale musí zpravidla dodržovat interní předpisy mateřské společnosti. Nemůže si jen tak měnit branding či dělat marketingové aktivity, které by byly v rozporu s interními předpisy a s franchisingovou smlouvou.

Pro majitele značky může být prodej licence nezkušenému člověku riziko. Nová pobočka firmy v rukou nezkušeného podnikatele dokáže nadělat jménu vaší značky více škody než užitku. Nákup franšízové ​​licence je proto delší proces, během něhož se majitel značky rozhodne, zda zájemci licenci poskytne, nebo ne.

Franchising v České republice

Franchising je mimořádně rozšířen také v České republice. Na stránce Franchising.cz naleznete kompletní seznam franchisingových společností, které jsou v naší zemi v současnosti aktivní. Portál Nastartuj.to sbírá informace o franchisingových firmách v Česku i na Slovensku a o možnostech koupě franchisingových licencí. Můžete si všimnout, že nejfrekventovanějším odvětvím ve světě franchisingu jsou různé gastro provozy, ale najdete mezi nimi i cestovní kanceláře, zmiňované realitní kanceláře, obchody s oblečením, smíšeným zbožím, doplňky, ale i čerpací stanice či akademie sebeobrany. V některých případech jde o lokální startupy, které se snaží prosadit v jiných městech, ale mezi firmami nabízejícími franchisingové licence najdete i velikány jako McDonald’s nebo OMV.  Každá společnost má svá vlastní unikátní pravidla prodeje franšízové​​licence a většinou je nabízí jen v omezeném množství (například v lokalitách, kde pobočka konkrétní firmy chybí).

Pro koho je franchising určen?

Franchising je určen pro začínající podnikatele se zkušeností v daném oboru bez dostatečného zázemí nebo odvahy k založení vlastní značky. V dnešním světě plném kvalitní konkurence je obtížné prorazit s vlastní realitní kanceláří, kavárnou, rychlým občerstvením či logistickou službou. Koupí franchisingové licence skočíte do světa velkého podnikání s obrovským zázemím zkušené společnosti za svými zády.

Naučte se podnikat na Panevropské univerzitě

Principy a fungování franchisingu jsme v tomto článku jen slabě nastínili. Chcete se o inovativních možnostech podnikání dozvědět více? Přihlaste se ke studiu Podnikání a managementu na fakultě Vysoká škola podnikání a práva. Naučíme vás podnikat a lépe tak porozumět výhodám
a nevýhodám podnikání na vlastní pěst nebo prostřednictvím franšízy.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Search
Close this search box.

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student