Výhody franchisingu
Výhody i nevýhody franchisingu si rozdělíme podle toho, zda je analyzujeme z pohledu poskytovatele franchisingové licence, nebo z pohledu kupujícího.
Podnikatel, který si koupí franchisingovou licenci, zpravidla obdrží kompletní know-how dané firmy, možnost používat její značku, ale také přístup do databáze bývalých a současných klientů v dané lokalitě. „Mateřská“ pobočka nebo centrála značky dokáže zejména v začátcích výrazně zpropagovat vznik nové pobočky na svých sociálních sítích a dalších kanálech, díky čemuž se o vašem podnikání dozví tisíce potenciálních klientů. Ti často ani nevědí, že tato konkrétní značka funguje na základě franchisingových smluv – berou to prostě tak, že jejich oblíbená firma otevírá novou pobočku v jejich městě.
Výhodou pro majitele značky je, že v podstatě bez práce dokáže expandovat do nových lokalit a získat nové klienty. Přínosem je samozřejmě i příjem z prodeje franchisingové licence, či dokonce provize, které jsou v ní zahrnuty.
Nevýhody franchisingu
Nevýhodou franchisingu může být částečná ztráta svobody v rozhodování. Kupující franchisingové licence otevírající vlastní pobočku je zodpovědný sám za sebe a za svůj úspěch či neúspěch, ale musí zpravidla dodržovat interní předpisy mateřské společnosti. Nemůže si jen tak měnit branding či dělat marketingové aktivity, které by byly v rozporu s interními předpisy a s franchisingovou smlouvou.
Pro majitele značky může být prodej licence nezkušenému člověku riziko. Nová pobočka firmy v rukou nezkušeného podnikatele dokáže nadělat jménu vaší značky více škody než užitku. Nákup franšízové licence je proto delší proces, během něhož se majitel značky rozhodne, zda zájemci licenci poskytne, nebo ne.
Franchising v České republice
Franchising je mimořádně rozšířen také v České republice. Na stránce Franchising.cz naleznete kompletní seznam franchisingových společností, které jsou v naší zemi v současnosti aktivní. Portál Nastartuj.to sbírá informace o franchisingových firmách v Česku i na Slovensku a o možnostech koupě franchisingových licencí. Můžete si všimnout, že nejfrekventovanějším odvětvím ve světě franchisingu jsou různé gastro provozy, ale najdete mezi nimi i cestovní kanceláře, zmiňované realitní kanceláře, obchody s oblečením, smíšeným zbožím, doplňky, ale i čerpací stanice či akademie sebeobrany. V některých případech jde o lokální startupy, které se snaží prosadit v jiných městech, ale mezi firmami nabízejícími franchisingové licence najdete i velikány jako McDonald’s nebo OMV. Každá společnost má svá vlastní unikátní pravidla prodeje franšízovélicence a většinou je nabízí jen v omezeném množství (například v lokalitách, kde pobočka konkrétní firmy chybí).
Pro koho je franchising určen?
Franchising je určen pro začínající podnikatele se zkušeností v daném oboru bez dostatečného zázemí nebo odvahy k založení vlastní značky. V dnešním světě plném kvalitní konkurence je obtížné prorazit s vlastní realitní kanceláří, kavárnou, rychlým občerstvením či logistickou službou. Koupí franchisingové licence skočíte do světa velkého podnikání s obrovským zázemím zkušené společnosti za svými zády.
Naučte se podnikat na Panevropské univerzitě
Principy a fungování franchisingu jsme v tomto článku jen slabě nastínili. Chcete se o inovativních možnostech podnikání dozvědět více? Přihlaste se ke studiu Podnikání a managementu na fakultě Vysoká škola podnikání a práva. Naučíme vás podnikat a lépe tak porozumět výhodám
a nevýhodám podnikání na vlastní pěst nebo prostřednictvím franšízy.