Jakou úlohu sehrávají samosprávy v České republice?
Obce a městské části větších měst řeší dva typy úkolů – ty, které spadají pod vlastní samosprávu, a ty, které na ně přenesl stát. Právě zde však nastává problém, když občan, podnikatel nebo jiný subjekt nedokáže identifikovat, jestli řeší konkrétní požadavek jako orgán v rámci působnosti samosprávy, nebo jako jakási prodloužená ruka státu. Skvělým příkladem je například vzpomínané vydání nového dokladu totožnosti, který si občan může vyřídit na nejbližším obecním úřadě s rozšířenou působností. Takový úřad je sice orgán samosprávy, ale přeneseně zařizuje i agendu státní správy, protože občanský průkaz identifikuje občana státu, ne obce nebo městské části. Mezi úkoly samosprávy, do které stát zasahuje jen minimálně nebo vůbec, patří například tvorba územního plánu, odpadové hospodářství a další lokální agendy.
Pravomoci a kompetencie obcí, měst a krajů
Samosprávní orgány mají ve svých rukách klíčové pravomoci, pomocí kterých mohou efektivněji spravovat procesy na konkrétním území. Jde například o finanční řízení (sestavení vlastního rozpočtu, správa daní a poplatků, investice), zdravotnictví (nemocnice spadají pod konkrétní kraje), školství (zřizovateli základních škol bývají samotné obce, v případě středních škol kraje), veřejná doprava (zabezpečení regionální dopravy, ale i údržba cest, komunikací, parkování), nebo životní prostředí. Všechny tyto agendy jsou pro centrální řízení ze strany státu prostřednictvím státní správy příliš vzdálené. Právě proto existuje samospráva, která je může řídit efektivněji.
Financování samosprávy
Financování samospráv je důležité nejen pro zabezpečení jejich chodu, ale i pro možnost zaručit dostatečnou kvalitu služeb občanům. Finanční prostředky samosprávy získávají z více zdrojů. Jde například o příjmy z místních a podílových daní (daň z nemovitosti, za psa), dále o příjmy z prodeje nebo pronájmu majetku, poplatky za svoz odpadu, eurofondy, státní dotace, úvěry, dary, ale v mnohých případech i příjmy z podnikatelských aktivit (například stavební činnost).
Zapojení občanů do rozhodovacích procesů na lokální úrovni
Právě na úrovni samosprávy mají občané nejrozsáhlejší možnosti zapojit se do rozhodovacích procesů, které přímo ovlivňují jejich život v regionu, v němž žijí. Prvním a najzásadnějším způsobem je účast ve volbách do obecního zastupitelstva, či dokonce kandidatura na poslance nebo starostu. Skvělým způsobem je i účast na veřejném zastupitelstvu a kontrola volených osob při vykonávání jejich práce. Jen těžko by člověk jezdil na jednání vlády do Prahy, ovšem dohlédnout a připomínkovat jednání ve vlastní obci je možné pro každého jejího občana.
Úspěšné regionální projekty samosprávy
Samosprávní orgány se i v České republice mohou pochlubit mnohými regionálními, ale i přeshraničními projekty, které realizovaly například s cílem zvýšení atraktivity regionu pro cestovní ruch, zabezpečení lepší dopravní infrastruktury, ochranu životního prostředí a jiných oblastí. Je možné vzpomenout například program přeshraniční spolupráce Interreg Slovensko-Česko 2021–2027, modernizaci železniční dopravy, ale i množství vzdělávacích projektů na všech úrovních od základních až po vysoké školy.
Naučte se o samosprávě víc
Veřejná správa je tak rozsáhlý obor, že pro jeho komplexní pochopení a získání praxe potřebné pro důsledné řízení některého z orgánů samosprávy vzniklo i vícero vysokoškolských oborů. Na Panevropské univerzitě nabízíme studijní program Právo v aplikační praxi i se specializací na Právo ve veřejné správě. Finanční hospodaření samosprávních celků, pozemkové právo, rozhodovací činnost orgánů státní správy a samosprávy, veřejné finance a množství dalších atraktivních a informacemi nabitých předmětů. Tyto všechny vás dokonale připraví na budoucí výkon povolání v této oblasti. Neváhejte a pošlete online prihlášku ke studiu.