Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Blog

Samosprávy a jejich pravomoci v Česku: Co byste měli vědět?

Veřejnou správu, jejíž součástí je státní správa i samospráva, můžeme klidně označit jako hlavní nástroj řízení celého státu. Ne vždy je však na první pohled jasné, které subjekty (obce, úřady, kraje, ministerstva) jsou součástí státní správy nebo naopak samosprávy a který z těchto subjektů zodpovídá za konkrétní agendu. Stejně tak bývá problematické definovat jejich pravomoci. Je to ale důležité hlavně proto, že dobře informovaný občan nebo firma díky tomu bez zaváhání ví, jakou instituci má v případě potřeby oslovit se specifickým požadavkem. Dnes se podíváme konkrétně na samosprávy a jejich fungování v České republice. 

Veřejná správa – rozdělení

Jak jsme nastínili v úvodu, veřejná správa se v České republice rozděluje na dva hlavní proudy – státní správu a samosprávu. Součástí státní správy je například vláda ČR jako nejvyšší výkonný orgán, jednotlivá ministerstva, krajské úřady, ale i obvodní a okresní úřady. Samosprávu můžeme rozdělit na obecní a krajskou úroveň. Součástí té obecní jsou například obecní úřady a obecní zastupitelstva, součástí krajské zase krajská zastupitelstva. Specifickým případem je hlavní město Praha, které má speciální statut a funguje jako město i kraj současně. Má svoje vlastní samosprávné orgány. 

Samosprávy v ČR – jak funguje samospráva?

Samosprávy mají podle mnohých odborníků největší vliv na každodenní život občanů.  Zatímco některé procesy na státní úrovni jsou v podstatě neměnné a pevně dané zákonem, v případě samospráv jsou regionální rozdíly výrazné například při porovnání velkých měst a vesnic. Proto není vhodné, aby bylo například odpadové hospodářství řízené centrálně a uniformně pro celou republiku. Naopak vydání občanského průkazu musí být jednotné a dané zákonem.

Máte zájem o studium, ale potřebujete více informací? Kontaktujte nás.

Jakou úlohu sehrávají samosprávy v České republice?

Obce a městské části větších měst řeší dva typy úkolů – ty, které spadají pod vlastní samosprávu, a ty, které na ně přenesl stát. Právě zde však nastává problém, když občan, podnikatel nebo jiný subjekt nedokáže identifikovat, jestli řeší konkrétní požadavek jako orgán v rámci působnosti samosprávy, nebo jako jakási prodloužená ruka státu. Skvělým příkladem je například vzpomínané vydání nového dokladu totožnosti, který si občan může vyřídit na nejbližším obecním úřadě s rozšířenou působností. Takový úřad je sice orgán samosprávy, ale přeneseně zařizuje i agendu státní správy, protože občanský průkaz identifikuje občana státu, ne obce nebo městské části. Mezi úkoly samosprávy, do které stát zasahuje jen minimálně nebo vůbec, patří například tvorba územního plánu, odpadové hospodářství a další lokální agendy. 

Pravomoci a kompetencie obcí, měst a krajů

Samosprávní orgány mají ve svých rukách klíčové pravomoci, pomocí kterých mohou efektivněji spravovat procesy na konkrétním území. Jde například o finanční řízení (sestavení vlastního rozpočtu, správa daní a poplatků, investice), zdravotnictví (nemocnice spadají pod konkrétní kraje), školství (zřizovateli základních škol bývají samotné obce, v případě středních škol kraje), veřejná doprava  (zabezpečení regionální dopravy, ale i údržba cest, komunikací, parkování), nebo životní prostředí. Všechny tyto agendy jsou pro centrální řízení ze strany státu prostřednictvím státní správy příliš vzdálené. Právě proto existuje samospráva, která je může řídit efektivněji. 

Financování samosprávy

Financování samospráv je důležité nejen pro zabezpečení jejich chodu, ale i pro možnost zaručit dostatečnou kvalitu služeb občanům. Finanční prostředky samosprávy získávají z více zdrojů. Jde například o příjmy z místních a podílových daní (daň z nemovitosti, za psa), dále o příjmy z prodeje nebo pronájmu majetku, poplatky za svoz odpadu, eurofondy, státní dotace, úvěry, dary, ale v mnohých případech i příjmy z podnikatelských aktivit (například stavební činnost).

Zapojení občanů do rozhodovacích procesů na lokální úrovni

Právě na úrovni samosprávy mají občané nejrozsáhlejší možnosti zapojit se do rozhodovacích procesů, které přímo ovlivňují jejich život v regionu, v němž žijí. Prvním a najzásadnějším způsobem je účast ve volbách do obecního zastupitelstva, či dokonce kandidatura na poslance nebo starostu. Skvělým způsobem je i účast na veřejném zastupitelstvu a kontrola volených osob při vykonávání jejich práce. Jen těžko by člověk jezdil na jednání vlády do Prahy, ovšem dohlédnout a připomínkovat jednání ve vlastní obci je možné pro každého jejího občana.

Úspěšné regionální projekty samosprávy

Samosprávní orgány se i v České republice mohou pochlubit mnohými regionálními, ale i přeshraničními projekty, které realizovaly například s cílem zvýšení atraktivity regionu pro cestovní ruch, zabezpečení lepší dopravní infrastruktury, ochranu životního prostředí a jiných oblastí. Je možné vzpomenout například program přeshraniční spolupráce Interreg Slovensko-Česko 2021–2027, modernizaci železniční dopravy, ale i množství vzdělávacích projektů na všech úrovních od základních až po vysoké školy.

Naučte se o samosprávě víc

Veřejná správa je tak rozsáhlý obor, že pro jeho komplexní pochopení a získání praxe potřebné pro důsledné řízení některého z orgánů samosprávy vzniklo i vícero vysokoškolských oborů. Na Panevropské univerzitě nabízíme studijní program Právo v aplikační praxi i se specializací na Právo ve veřejné správě. Finanční hospodaření samosprávních celků, pozemkové právo, rozhodovací činnost orgánů státní správy a samosprávy, veřejné finance a množství dalších atraktivních a informacemi nabitých předmětů. Tyto všechny vás dokonale připraví na budoucí výkon povolání v této oblasti. Neváhejte a pošlete online prihlášku ke studiu.

Panevropská univerzita

Studijní programy

Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.

O panevropské univerzitě

Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?

fakulty

Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?

Jsme panevropská

Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student

Já jsem

Budoucí student

Nově přijatý student

Aktuální student