Objevujeme neznámé památky
Soutěž pořádaná Panevropskou univerzitou v oblasti marketingové propagace českého kulturního dědictví a managementu projektů v cestovním ruchu.
Organizátorkou soutěže je Ing. Jindřiška Vitvarová: jindriska.vitvarova@peuni.cz, + 420 777 896 184
- Cíl soutěže
Soutěž spadá do oblasti marketingu (obecného i marketingu cestovního ruchu) a managementu, kteréžto předměty jsou vyučovány na řadě odborných středních škol. Studenti si díky své účasti v soutěži upevní a rozšíří své znalosti a dovednosti v oblasti marketingu, marketingové komunikace, managementu, ale cestovního ruchu a v neposlední řadě historie. Česká republika jako taková musí pokračovat v sebepropagaci. Řada českých památek i lokalit má co nabídnout turistům domácím i zahraničním, přitom ale neumějí to, co mají, prodat. Cílem soutěže je, aby se mladí lidé naučili propagovat turisticky zajímavé cíle, poznali s tím související formální náležitosti a zároveň popustili uzdu své kreativitě.
- Cílové školy
Soutěž je zaměřena na všechny střední školy, které mají marketing, management a cestovní ruch ve svém výukovém programu, mohou to být školy obchodní, školy odborné s obory cestovní ruch, ekonomie či podnikání, hotelové školy i odborná učiliště poskytující vzdělání v daných oborech.
- Obsah soutěže
Soutěž spočívá ve vytvoření studentského projektu určeného k propagaci vybrané méně známé české památky či destinace.
Dnes víme o památkách UNESCO, každý zná Prahu, Český Krumlov, Kutnou Horu či Lednický zámek. Existuje ovšem nespočet památek, které jsou velmi krásné a hodnotné, ale opomíjené. Mnohdy jsou v zanedbaném stavu, nebo jsou opravené a přístupné, ale jejich majitelé je neumějí či nemohou vhodně propagovat, a tak zbytečně leží ladem a nelákají dostatek návštěvníků. Úkolem studentů bude vybrat si památku a vytvořit projekt na její podporu v podobě strategie marketingové propagace kulturního dědictví. K tomu je třeba zvolenou pamětihodnost nejprve poznat, studenti ji mohou navštívit, oslovit majitele, pátrat v archivech, nebo si informace nastudovat z internetových zdrojů. Poté vytvoří soutěžní materiál, který budou prezentovat na finále pořádaném začátkem dubna na Panevropské univerzitě. Celkově budou mít studenti za úkol vytvořit tyto 3 výstupy, které v cca 10 – 15 minutách předloží a odprezentují porotě ve finále:
- Úvodní video (cca 5 minut)
Zde studenti památku představí, ozřejmí její historickou hodnotu a její význam, coby součásti českého kulturního dědictví. Shrnou základní informace o současném stavu, majiteli a (ne)přístupnosti. Ve videu žáci mohou, ale nemusí vystoupit osobně. Může zahrnovat záběry či fotografie památky, rozhovory, reportáže či novinové články a další. Ve videu může být kombinace mluveného slova a textu, ale nemělo by být vytvořeno umělou inteligencí.
- Návrh propagační strategie
Studenti budou prezentovat možnosti, jak svou vybranou památku „oživit“, jak jí pomoci v propagaci. Nástroje propagace studenti mohou libovolně zvolit (např. televizní spot, billboard, plakáty v MHD, PR v časopisech či propagace na sociálních sítích). Mohou zjistit i ceny vybraných forem propagace a udělat kalkulaci nákladů. Též se mohou zabývat dalšími možnostmi získání finančních prostředků, veřejnými sbírkami, sponzoringem, mohou ale například i najít aktuálně vypsané projekty ministerstev či EU a cvičně vybrat, jaký dotační titul by k propagační akci mohl být využit. Vhodné je například i kontaktovat majitele památky či jejího správce a udělat s ním rozhovor. Obsah této části a forma jejího podání bude čistě na studentech.
- Kreativní tvorba propagačního plakátu.
Studenti vytvoří designový plakát pro propagaci památky. Plakát se bude týkat jakékoliv imaginární kulturní akce, která se bude na vybrané památce konat s cílem ji propagovat a podpořit. Může se jednat o koncert, přednášku, komentovanou prohlídku, noční prohlídku, soutěž pro děti, „bojovku“, workshop, výstavu či cokoliv dalšího. Plakáty budou poté vyfoceny a vyvěšeny na finále soutěže i na Instagramu a webu soutěže.
- Finále soutěže
Svůj projekt a výstup z něj budou studenti na začátku dubna v domluveném termínu prezentovat odborné porotě na PEUNI složené z řad odborníků i studentů. Vhodné by bylo, aby každá škola udělala své vlastní školní předkolo a vybrala do soutěže například nejlepší práci, ale není nutné. Každá škola se může účastnit s maximálně jedním soutěžním týmem. Základními kritérii hodnocení prezentací a videí budou odborná, jazyková a grafická úroveň, volba památky a kvalita zpracování historických informací. Hodnotit se bude i grafický design plakátu. Vítězové soutěže budou oceněni.
- Časové fáze projektu
- Září – prosinec: zapisování do soutěže, příprava soutěže, informování studentů
- Září – polovina března: práce studentů na projektech, konzultace s organizátorkou soutěže, zasílání upoutávek na Instagram a stránku soutěže
- Začátek dubna: finále, hodnocení projektů v rámci PEUNI, vyhlášení vítězných týmů
6. Přínosy naší soutěže, aneb proč by se zrovna vaše škola měla zapojit?
- Benefity pro samotné studenty: zdokonalení se v projektové práci, získání nových informací a zkušeností, rozšíření si obzorů na poli historie a českého (moravského) kulturního dědictví, kontakt s VŠ prostředím.
- Benefity pro vyučující: účast na zajímavé celostátní soutěži, vedení studentů k samostatnosti a týmové práci, zajímavé nové informace z oblasti kultury, radost ze zapojení a nadšení studentů.
- Jak benefituje PEUNI? Pořádá zajímavou kulturní a společenskou akci pro střední školy. Podporuje rozvíjení vztahu studentů k naší zemi a kulturnímu dědictví. Rozvíjí jejich prezentační a další dovednosti.
jsme
Profesní univerzita
TEorie
znalosti
praxe
Panevropská univerzita
Studijní programy
Přes 20 studijních programů poskytuje nabídku, ze které si skoro každý vybere.
O panevropské univerzitě
Odkud jsme, kam směřujeme, čím se řídíme a na jak pevných základech stojíme?
fakulty
Většinou univerzity tvoří fakulty. U nás fakulty stvořily Panevropskou univerzitu. Proč? Jak?
Jsme panevropská
Stvořit vysokou školu býval pouhý sen. Za jednadvacet let jsme ale dospěli – stali se Panevropskou univerzitou!